העובדת גנבה וברחה?

שאלה מעניינת שנשאלה לאחרונה בקו למעסיק:

עבדה אצלי בבית מטפלת סיעודית זמנית ממולדובה במשך כ-3 שבועות עד לקבלת מטפלת קבועה. יום אחד אמרה לי שנעלמו לה 100 ש"ח. בחמישי האחרון המטפלת ניגשה אלי ואמרה לי שבנוסף לכסף שאבד, נעלמו לה גם 100 יורו. טענה שגנבנו לה אותו.

ביקשתי ממנה לארוז את חפציה ולעזוב את ביתי. אני כבר כשבוע בלי מטפלת, והערב בתי ובן זוגה החליטו לספור את הכסף שהם חוסכים לחתונתם, ולאכזבתם גילו כי חסרים 10,000 ש"ח ו-500 דולר מהסכום.

מיותר לציין איך הרגשתי ומה רבה הייתה עוגמת הנפש שלי, וכשאני חוזרת לאחור מבינה שהמטפלת הקדימה תרופה למכה וחיפשה סיבה שאני אעיף אותה מהבית בהקדם, כי הייתה לה סיבה מוצדקת לכך.

המטפלת שאמורה לטוס לארץ מולדתה בימים הקרובים גנבה מביתי כסף, ואני לא יודעת לאן לפנות ומי יעזור לי.

תגובת היועץ המשפטי של הקו למעסיק

מיידית לפנות למשטרה ולבקש להוציא נגדה צו עיכוב יציאה מן הארץ.

מה עושים כאשר ישנו חשד סביר להעלמות כסף / רכוש מהבית, כאשר חוקי העבודה בישראל אינם מתירים למעסיק, אפילו אם הוא בעל הבית, לחפש בחפצי העובד?

להלן מספר טיפים להתמודדות עם מצב שכזה, שכולל לצערנו גם מקרים של עובדים ישראלים במשק בית (כגון ניקיון, שמירה על ילדים וכו'):

רצוי ומומלץ להתקין מצלמות מבעוד מועד. הדבר חיוני לפני כל הכנסת אדם זר הביתה לתקופה ארוכה. לעיתים מחיר התקנת המצלמות מגיע לאלפי שקלים, אולם במקרים של גניבה או אף התעללות הן ההוכחה הטובה ביותר, שיכולה לחסוך כסף בתשלום פיצויים אם יפוטר העובד על בסיס עבירה פלילית.

במקרים של עובדים זרים חייבים ליידע את העובד על התקנת מצלמות, אלא אם כן חושדים בו ברשלנות, אלימות, גניבה וכו' – ואז לא מיידעים אותו. אגב גם לגבי עובד רגיל, ישראלי, התקנת מצלמות במקרה של חשד לעברות בעבודה לא מחייבת יידוע העובד.

טרם ההעסקה יש להחתים על חוזה העסקה שמעגן פיצוי על נזק או אובדן של רכוש ומטלטלין.

עובד מרוצה הוא עובד הוגן. הקפידו לשלם לעובד כחוק ולהחתימו על כל סכום כסף שמקבל, במיוחד על המקדמות בסופי השבוע והשכר החודשי. ערכת תשלומים היא פתרון מצויין לניהול העובד באופן שוטף.

במקרה ודאי או חשד סביר שכולל הוכחות של גניבה יש לפנות מיידית למשטרה ולהגיש תלונה ולשמור את עותק התלונה זמין בהישג יד. במקרים רבים של עובד זר שסרח, העובד עדיין נמצא בארץ ומסתתר מפני הרשויות מפחד לגירוש. אין לפתח אמפטיה במקרה של חשד לגניבה ויש לנסות להפעיל את כל הקשרים, כולל מספרי טלפון של חברים.

יש לפנות למשטרת ההגירה בבקשה למוצאו ולחקרו.

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטיו/או חשבונאי של עורך דין ו/או רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

עוד כתבות בנושא

לרישום לתאגיד

מלאו את הפרטים הבאים לקבלת סיוע ברישום לתאגיד

יש לכם שאלה?

כתבו לנו וצוות המומחים שלנו יחזיר לכם תשובה בהקדם, ללא עלות!
זמנית השירות אינו זמין.
ניתן לרכוש ייעוצים תחשיביים וגמרי חשבון.