הריון אצל עובדת / מטפלת זרה

העובדת / מטפלת שלי נכנסה להריון – מה אני עושה?

זוהי בהחלט עוד אחת מהבעיות שהחוק הנוכחי לא נותן להן מענה. למרבה הצער, אין שוני בדיני עבודת נשים לעובדת ישראלית בהריון – לבין עובדת זרה בהריון.

הבעיה היא שבניגוד לעובדת ישראלית בהריון, מטפלת זרה סיעודית בהריון אינה כשירה לביצוע עבודתה במקרים רבים כבר מהשלבים הראשונים של ההריון כבר לא כשירה לביצוע עבודתה.

החוק לא נותן מענה לכך ולא מאפשר למעסיק לפטרה, שכן חוקי המגן לא מאפשרים זאת (בדומה לעובדת ישראלית). הדרך היחידה היא לפנות לממונה על עבודת נשים במשרד התמ"ת, ולבקש היתר לפיטוריה. אלא שבמצב זה יש צריך להוכיח שמפטרים אותה לא בשל הריונה – וזו בדיוק הבעיה.

בעיה נוספת נוצרת כאשר העובדת הזרה יולדת ויוצאת לחופשת הלידה שלה: מבחינת המדינה היא לא משוחררת מההיתר שלה. דבר זה מאלץ את המשפחה לקחת עובדת מחליפה ללא היתר, שכן לא יקבלו היתר נוסף לכל התקופה של חופשת הלידה.

אפשר לומר שהמסקנה ידועה מראש, וגם בעניין זה חייבים לחוקק חוק עובדים זרים בסיעוד שייתן מענה דחוף בנושא זה. לדוגמא עובדת בהריון שאינה מסוגלת לבצע את עבודתה בזמן ההריון תפוטר (אפילו תוך תשלום פיצויים), ותפנה את ההיתר לעובדת אחרת.

נכון שיש כאן בעייתיות בלמצוא את דרך המלך באיזון האינטרסים – מחד לאפשר לעובדת כאישה להרות (זכות בסיסית ויסודית), ומצד שני לא להותיר את המעסיק הנסעד ללא תמיכה או תמיכה בכסף נוסף שאין לו.

לסיכום

לא ניתן לפטר עובדת בהריון ללא קבלת היתר משר התעשייה, המסחר והתעסוקה – באם עבדה ברציפות אצל אותו מעסיק 6 חודשים ומעלה. אם הסיבה לפיטורים אינה קשורה להריון, יש סיכוי טוב וסביר כי היתר לפיטוריה יינתן על ידי השר, אולם כל מקרה ייבחן לגופו.

ניתן להעסיק מטפלת מחליפה על חשבונך בזמן החופשה, אולם בפועל קשה מאוד להשיג מחליפה כזו. גם התאגיד מתקשה בכך, כיוון שעובדות זרות אינן מעוניינות בעבודה לתקופה קצרה. לכן, לצערנו, רוב המעסיקים מוצאים עובדת זמנית זרה או ישראלית, ששכרן גבוה יותר.

האינטרסים של המעביד, לצערנו, אינם נשמרים כלל. במקרים כגון אלו המדינה אינה נותנת מענה הולם. זו בעיה מאוד גדולה בתחום הסיעוד, אשר הקו למעסיק התריע ומתריע עליה רבות.

עוד פרטים בנושא הריון ולידה של עובדת זרה

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטיו/או חשבונאי של עורך דין ו/או רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

עוד כתבות בנושא

לרישום לתאגיד

מלאו את הפרטים הבאים לקבלת סיוע ברישום לתאגיד

יש לכם שאלה?

כתבו לנו וצוות המומחים שלנו יחזיר לכם תשובה בהקדם, ללא עלות!
זמנית השירות אינו זמין.
ניתן לרכוש ייעוצים תחשיביים וגמרי חשבון.