מדריך מקוצר: חופשה ללא תשלום (חל"ת)

חופשה ללא תשלום לבקשת העובד, היא למעשה השעיית החוזה בין הצדדים. קרי יחסי עובד-מעביד ממשיכים להתקיים אך הזכויות והחובות של הצדדים מושעים למשך החופשה.

כעקרון החוק מאפשר לעובד ומעביד להתנות ולהסכים על תנאי צבירת הזכויות בזמן החופשה ללא תשלום.

עם זאת, סעיף 10(3) לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים) התשכ"ד-1964, קובע כי חל"ת של למעלה מ-14 ימים לשנת עבודה, שניתנה לעובד בהסכמתו של המעביד – לא תובא במניין הימים לענין קביעת סכום פיצויי הפיטורים.

מן הכלל אל הפרט, יש לחשב את פיצויי הפיטורים עד ליום ה-15 בו יצא העובד לחל"ת. יתרה מכך, גם הבראה וימי חופשה אינם ניתנים לצבירה במהלך החל"ת.

למה בוחרים העובדים הזרים לצאת לחל"ת?

העובדים הזרים מנסים למקסם את הרווחים שלהם במהלך עבודתם פה בארץ. במקום לקבל תשלום עבור ימי חופשתם במהלך חופשתם, יבקשו לפדות בכסף את הימים שצברו על מנת שיהיה להם עוד סכום גדול מצטבר לשימושם האישי.

בפועל , החוק אינו מתיר פדיון ימי חופשה במהלך ההעסקה אלא רק בסופה, מה שמקשה על העובדים הזרים לקבל את מבוקשם.

איך אדע כמה לשלם הבראה או חופשה לאחר חל"ת?

ראשית על המעסיק לנהל רישום ומעקב אחרי תשלומי העובד, הזכויות שצבר וביניהן גם יציאה לחל"ת. לגבי תשלום דמי הבראה – ניתן או לדחות את מועד התשלום בפרק זמן החל"ת על מנת להשלים שנה בפועל, או לחלופין לקזז את תקופת החל"ת ולשלם במועד המתוכנן.

רישום ומעקב אחרי חופשות העובד יעזרו לכם במעמד גמר החשבון, לקיזוז התשלומים בגין פנסיה ופיצויים עבור חופשות ללא תשלום שלקח העובד במהלך ההעסקה.

אם יחסי עובד מעביד מוקפאים בחל"ת למה להמשיך ולבטח את העובד?

מומלץ להמשיך את הביטוח הרפואי לעובד גם במהלך חל"ת, זאת על מנת לשמר את הרצף הביטוחי וגם על מנת להגן על המעסיק מפני עלויות גבוהות במקרה של מחלה או פציעת העובדת גם בחופשתה.

ניתן לבקש מהעובד/ת החזר עבור תקופת החל"ת בגין הביטוח ששולם עבורה/ו.

לסיכום

יש לנהל רישום קפדני של חופשות העובד והתשלומים לאורך ההעסקה. מעקב ורישום יעזרו לכם להימנע מתשלום ביתר, ויגנו עליכם מפני דרישות מצד העובד הן במהלך ההעסקה והן בסופה.

לרכישת פנקס התשלומים לעובד

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטיו/או חשבונאי של עורך דין ו/או רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

עוד כתבות בנושא

גמלת סיעוד למקבלי רנטות

גמלה חודשית ליוצאי  רומניה, לוב, תוניס, בולגריה ומזרח אירופה: גמלה חודשית לכל החיים ליוצאי רומניה, לוב, תוניסיה, בולגריה ושאר יוצאי מזרח אירופה ממשרד האוצר בישראל

קרא עוד >

משרת אמון ,מהי?

עודכן לאחרונה 08/12/21 בג"ץ, בהרכב של 7 שופטים הגדיר את משרת הסיעוד כמשרת אמון. המשמעות של זה הינה נוכחות 24 שעות של העובד בבית המטופל,

קרא עוד >

לרישום לתאגיד

מלאו את הפרטים הבאים לקבלת סיוע ברישום לתאגיד

יש לכם שאלה?

כתבו לנו וצוות המומחים שלנו יחזיר לכם תשובה בהקדם, ללא עלות!
זמנית השירות אינו זמין.
ניתן לרכוש ייעוצים תחשיביים וגמרי חשבון.