חגים, עובדים זרים ומה שביניהם

זכויות עובדים זרים בנושא חגים ומועדים

רשימת תאריכי חגים לפי עמים / מדינות:

https://www.officeholidays.com/countries

אין כל הבדל בין עובד זר לעובד ישראלי לעניין הזכויות הסוציאליות – ולפיכך, כל עובד חודשי זכאי לימי חג מתחילת עבודתו. רק עובד שעתי מתחיל לקבל ימי חג אחרי 3 חודשים. לכן גם בענף הסיעוד. אם העובד הוא חודשי, הוא זכאי לימי חג מתחילת עבודתו.

עובד זר צריך לבחור את חגיו פעם אחת, רצוי בתחילת העסקתו. הרשימה שבחר (9 ימי חג) הינה קבועה לכל העסקתו, כך שאם נופלת ביום החופשי באחת מהשנים הוא אינו רשאי להחליף את היום החופשי או יום החג, והוא "מפסיד" את החג כפי שקורה לעיתים לעובדים ישראליים. המעביד מחתים את העובד בתחילת העסקה על 9 החגים שבחר כנספח בחוזה ביניהם.

לגבי העובדים ששכרם משולם מידי חודש תמורת חודש עבודה מלא – ישולם להם מלוא השכר המגיע גם תמורת ימים בחודש שבהם שהו בחופשת חג ולא הגיעו לעבודה.

הימים הם פר שנה קלנדארית, אולם הם חלים לפי מועדם. כלומר אם עובד עבד חצי שנה ובמשך החצי שנה הזו חלו כל 9 ימי החג שלו על פי דת ארץ מוצאו ובכך בחר יהיה זכאי לקבל את כולם).

לגבי העובדים ששכרם משולם מידי חודש תמורת חודש עבודה מלא – ישולם להם מלוא השכר המגיע גם תמורת ימים בחודש שבהם שהו בחופשת חג ולא הגיעו לעבודה.

על העובדים לתאם עם המעסיק בתחילת תקופת ההעסקה ולקבוע זאת במסגרת חוזה העבודה – את ימי החג שבהם יעדרו מהעבודה (הם יוכלו לבחור אם להיעדר מהעבודה בימי החג היהודיים או בימי החג על פי המסורת שלהם).

חוק שעות עבודה ומנוחה מחייב בתשלום 9 ימי חג לכל עובד (ישראלי או זר). עובד לא יהיה זכאי לתשלום תמורת ימי חג החלים בשבת.

תשלום עבור יום חג

9 ימי החג להם זכאי העובד הינם למעשה כימי חופשה. העובד לא עובד בהם ומקבל את שכרו החודשי במלואו, בדיוק כמו עובד ישראלי לפי שכר חודשי שלא נגרע משכרו בעבור חגיו.

במידה והעובד עובד ביום חגו אזי הוא פודה את ימי החג שלו בכסף. שכר העובד שמועסק ביום חג הוא כמו השכר שיש לשלם תמורת עבודה בימי המנוחה השבועית (שבת).

פדיון יום חג

ניתן לשלם בכסף את שווי ימי החג. יום חג שהעובד עבד בו בפועל מגיע לו 150% משווי יום העבודה הרגיל, לפי שכר המינימום הקבוע בחוק: תשלום ועליו להוסיף עבור השעה ה-25 בשיעור של 150% יחד התעריף הינו 380.22 ש"ח ובנוסף יום מנוחה חלופי.

לעיתים העובד אינו רוצה לצאת ביום חגו אלא להישאר בבית המעסיק, או לחלופין המעסיק צריך את עזרתו ומבקש ממנו להישאר, אזי המעסיק פודה בכסף את שווי ימי החג.

במידה והעובד/ת נשארים בבית המעסיק אך אינם עובדים בפועל, התשלום רגיל עבור יום עבודה ללא תוספות – כלומר השכר נשאר בעינו.

חגים יהודים נחשבים כחג לעובדים הזרים?

כמצויין בזכותון, על העובד הזר לבחור את חגיו במעמד חתימת החוזה בראשית ההעסקה. במידה ובחר במועדי החגים הישראליים, אזי כן – חגים יהודים יחשבו במניין ימי החג עבורו. במידה ובחר בחגים לפי מוצאו או דתו ואינם עולים בקנה אחד עם מועדי החגים הישראליים, אזי יום חג ישראלי ייחשב כיום עבודה רגיל לתשלום לעובד הזר.

"שחרור" העובד בימי החג

במידה והמשפחה אינה זקוקה בחופשת החג לעובד, ניתן (בהתראה סבירה בכתב מראש ובהסכמתו לכך) להוציא את העובד/ת לחופשה השנתית שלו/ה, במקום פדיון ימי חופשה או מועדים שאינם מתאימים למעסיק.

אם עובד/ת בערב החג – האם נחשב כתוספת לשעות העבודה?

אם בחתימת החוזה הראשוני ביניכם לבין העובד הזר, סוכם כי אכן יעבוד ויעזור בארוחות שישי או חג – אזי העבודה הזו הינה במסגרת תפקידו. במידה ולא עשיתם כן, עליכם לבקש את הסכמתו של העובד, ולהסכים יחד על דרישות סבירות המקובלות על שני הצדדים.

אורכו של יום חג

אין הגדרה בחוק לגבי אורך של יום חג. חג דינו כדין שבת כשמדובר בחגים של היהדות.

הממונה לעובדים זרים קובע כי חופשת חג דינה כחופשת השבת על כל המשתמע מכך.


זקוקים לייעוץ נוסף? פנו אלינו ונשמח לעזור >

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטיו/או חשבונאי של עורך דין ו/או רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

עוד כתבות בנושא

גמלת סיעוד למקבלי רנטות

גמלה חודשית ליוצאי  רומניה, לוב, תוניס, בולגריה ומזרח אירופה: גמלה חודשית לכל החיים ליוצאי רומניה, לוב, תוניסיה, בולגריה ושאר יוצאי מזרח אירופה ממשרד האוצר בישראל

קרא עוד >

משרת אמון ,מהי?

עודכן לאחרונה 08/12/21 בג"ץ, בהרכב של 7 שופטים הגדיר את משרת הסיעוד כמשרת אמון. המשמעות של זה הינה נוכחות 24 שעות של העובד בבית המטופל,

קרא עוד >

לרישום לתאגיד

מלאו את הפרטים הבאים לקבלת סיוע ברישום לתאגיד

יש לכם שאלה?

כתבו לנו וצוות המומחים שלנו יחזיר לכם תשובה בהקדם, ללא עלות!
זמנית השירות אינו זמין.
ניתן לרכוש ייעוצים תחשיביים וגמרי חשבון.