דרישות במהלך ההעסקה

דרישות במהלך ההעסקה

האם ניתן למנוע מהעובד הזר לדבר בטלפון הסלולארי / להשתמש מחשב נייד?

לא ניתן למנוע מעובד שעובד 24 שעות ביממה לדבר בטלפון או להשתמש במחשב שלו. אולם, ניתן לדרוש ממנו לא לעשות זאת בזמן עבודה בפועל, רחצה, החלפת טיטול, טיול בפארק מתן תרופות וכו'. יש להעיר בכל פעם שקורה לעובד ואם חוזר על עצמו להוציא לו מכתב על הפרת משמעת. 2-3 מכתבים על תופעה שחוזרת כעבירת משמעת יכולים לזכות את המעסיק בפיטורי העובד תוך שלילת פיצויי הפיטורים שלו באופן חלקי לפחות. חשוב לדעת כי רק לבית דין לעבודה הסמכות להכריע בנוגע לזכאות לתנאים סוציאליים בינהם פיצויים.

האם אני כמעסיקה חייבת לרכוש עבור המטפלת הסיעודית שלנו מוצרי היגיינה מיוחדים, או שזכותי לומר לה שהיא יכולה להשתמש במוצרי הבית? ואם חפצה במותג/חברה מסוימת שתרכוש מכספה?

העובדת אמורה להשתמש במה שקיים בבית. תחבושות טמפונים וכו'  עליה לרכוש בעצמה . גם סוגי שמפו מיוחדים, סבונים שלא קונים בבית וכד'. כל מוצרי ההיגיינה הפרטיים שלה הינם משכרה וכך גם אוכל מיוחד, פירות שלא בעונה וכל מה שאמך לא קונה לצריכה שוטפת רגילה בבית. המוצרים הרגילים לקנייה בבית מבחינת מזון, היגיינה וכו' הינם לשיקולו הבלעדי של המטופל ובני משפחתו.

העובדת שלי מבקשת להביא את בעלה לביקור בישראל - מה עליי לעשות?

ראשית לא חלה עליך חובה להסכים לדרישותיה ובקשותיה של העובדת. במידה והנך מסכימה להלן הפרטים:

על האורח  המעוניין להיכנס לישראל, מוטלת החובה להגיש בקונסוליה הישראלית שבארץ מוצאו את הבקשה לאשרת כניסה כתייר ב/2. ישנם מקרים (חריגים) בהם יוכל בן המשפחה הישראלי (המעסיק) להגיש את הבקשה בלשכות למינהל האוכלוסין באזור מגוריו שבישראל. הבקשה תיבחן בכפוף לעמידה בתנאים. זר השוהה בישראל לא יוכל להזמין זרים אחרים.

העובד דורש אינטרנט, מי משלם, הוא או המעסיק?

אין חובה לספק שירות אינטרנט לעובד זר.

במידה והמעסיק מסכים, עדיף לעשות את כל ההתקשרות מול הספק ע"י העובד עצמו, כולל חתימות ותשלום. מומלץ לערוך הסכם כתוב ומתורגם לשפה שמבין, לפיו הטבה זו תלויה ברצון הטוב של המעסיק והיא זמנית, ובמידה ויימצא על ידיו שגלישה ברשת פוגעת בעבודת המטפל יוכל להפסיקה מיידית. כמו כן לא ייחשב הדבר להרעת תנאים.

העובד רוצה לעבוד בשבת ולמשפחה זה לא כל כך מתאים - מה עושים?

יובהר כי – עובד אינו רשאי לדרוש מהמעסיק לא לצאת ליום חופש שבועי,  אם הסכמתם לבקשתו , יש לשלם לו 361.68ש"ח (כיום במשכורת מינימום במשק ובהתאם לפסיקה האחרונה בנושא) עבור כל יום מנוחה שבועית בו עובד .

חשוב לדעת כי כל תוספת המשולמת באופן קבוע לעובד מתווספת לשכר הקובע לפנסיה ,פיצויים ושאר תנאים סוציאליים. באם אינכם מעוניינים בעבודת העובד ביומו החופשי הנכם רשאים לסרב, אך אם נחוש בדעתו ורוצה את התוספת לשכר עלול לעזוב.

ניתן להציע לעובד להישאר ביומו החופשי ללא עבודה , אם אין לו לאן ללכת ביום החופשי (ולהחתימו כי נשאר ולא עובד ולא יהיה זכאי לתוספת תשלום), או להגיע לפשרה על עבודה בחלק מהימים החופשיים ולא כולם בחודש.

העובדת שלי רוצה העלאה בשכר ואין באפשרותי להעניק לה כרגע . האם זו עילה מוצדקת להתפטרותה? ואם כן מה עלי לעשות?

בהנחה שהתשלומים לעובדת הינם לפי חוק, דרישתה להעלאה בשכר אינה עילה מוצדקת להתפטרות בדין מפוטר או אז תהיה זכאית לפיצויים.

העובדת רשאית להתפטר בכל עת ומכל סיבה, כל עוד נתנה הודעה מוקדמת על פי המועדים המצוינים בחוק.

מה הזכויות של עובד זר בעת פטירת קרוב משפחה מדרגה ראשונה?

אין הבדל בין עובד זר לבין עובד רגיל בנוגע לימי אבל. כל עובד זכאי לימי אבלות בתשלום על פי דתו במות קרוב מדרגה ראשונה ולא יותר מ – 7 ימים קלנדארים.

אם מנהג האבלות על פי דתו הוא 3 ימים בלבד אז זכאי ל – 3 ימים.

זה כמובן במגזר הפרטי אליהם משתייכים העובדים הזרים בסיעוד.

מעסיקה רוצה שהמטפלת תנהג ברכב שלה (תסיע אותה). האם מותר על פי החוק? ביטוח לאומי? האם הביטוח של חב' הסיעוד מכסה את זה?

מטפלת שמעוניינת שהעובדת תנהג ברכב שלה צריכה לבדוק שאכן יש רישיון תקף בארץ. אם הרישיון של העובדת תופס מבחינת החוק הישראלי והעובדת הסכימה לכך כחלק מעבודתה, הרי שאין מניעה. אם חלילה יקרה משהו לעובדת , והמעסיקה שילמה עבורה ביטוח לאומי וביטוח רפואי, הרי שינהגו בכך כמו בכל עניין של מחלה, תאונה וכדומה. המעסיקה אמורה להיות מכוסה וכך גם העובדת, מבחינת ביטוחים אלו. מובן שעל המעסיקה לברר שרישיון הנהיגה של העובדת בתוקף ואף תקף בארץ. אם המעסיקה היא זו שמבקשת ממנה לנהוג, הרי שצריכה גם לבדוק את עניין הרישיון וגם לבדוק חידושו מעת לעת כפי שהחוק קובע

האם נכון לעשות חוזה עם העובדת מידי שנה ? וכך למנוע דרישות של כל חודשיים שלושה של העלאה במשכורת ?

חוזה זה דבר שמחייב ככלל . אם יש שינויים מהותיים שאינם מוזכרים בחוזה אזי יש להוסיף נספח מחייב ולהחתים. אין טעם לחדש חוזה כל שנה אלא אם היה שינוי מהותי שיש להגדירו . אם אתה רוצה להיות מכוסה לחלוטין עם גיבוי משפטי וחשבונאי השתמש בערכת התשלומים של הקו למעסיק שמצד אחד מאפשרת לך לעקוב ולרשום התנהלות חודשית בצורה שוטפת . מאידך לקבל עדכונים און ליין בנושאי חוק ונספחים.

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטיו/או חשבונאי של עורך דין ו/או רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

יש לכם שאלה?

צוות המומחים שלנו כאן כדי לתת לכם מענה מקצועי ללא עלות.

יש לכם שאלה?

כתבו לנו וצוות המומחים שלנו יחזיר לכם תשובה בהקדם, ללא עלות!
זמנית השירות אינו זמין.
ניתן לרכוש ייעוצים תחשיביים וגמרי חשבון.

לרישום לתאגיד

מלאו את הפרטים הבאים לקבלת סיוע ברישום לתאגיד