חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עובד זר / מטפל סיעודי מחליף באופן זמני – איך זה עובד?

העובד הסיעודי מטפל במטופל במסירות וזמין עבורו מסביב לשעון; אך בל לנו לשכוח שגם העובד הזר הוא אדם, שצריך מנוחה, הפוגה, זכאי לחופשה ובדיוק כמו כל אחד מאיתנו עלול לחלות או להרות במקרה של עובדת.

אז מה עושה המעסיק הסיעודי שתלוי כל כולו במטפל במקרים האלה?

במקרה שבו העובד / המטפל הקבוע יוצא לחופשה או לחופשת מחלה – המעסיק מחפש עובד/ת מחליף לפרק זמן מוגבל; זאת על מנת למלא את החלל שנוצר עם עזיבתו הזמנית של העובד המטפל. המשפחה היא האחראית למציאת מטפל סיעודי מחליפ/ה.

חברת הסיעוד והתאגידים באזור המגורים, או אפילו העובדת עצמה, יכולים לעזור למצוא מחליפ/ה.

הביקוש לעובדים זרים גבוה הרבה מן ההיצע, ולא פשוט למצוא עובד מחליף ראוי. העובדים המחליפים ברובם דורשים שכר גבוה יותר מהממוצע במשק, וזאת בעיקר בשל העובדה שבהיותם מחליפים אינם צוברים ותק ולא מגיעים לרף תשלום מרבית התנאים הסוציאליים. לכן הם מגלמים את החוסר בתעריף גבוה יותר.

מעסיק יכול להעסיק עובד/ת הנמצא/ת בין עבודות – כמחליפ/ה באופן חוקי.

מטפלת / עובדת מחליפה זמנית בעת חופשת לידה

כאשר העובדת הזרה בהריון ויוצאת לחופשת לידה, היא איננה משוחררת מהיתר ההעסקה שלה. כלומר, המעסיק אינו יכול לרשום עובדת / מטפלת מחליפה בהיתר ההעסקה, בעת חופשת הלידה של העובדת הקבועה.

במצב זה המשפחה נאלצת להעסיק עובדת מחליפה זמנית ללא היתר, ולשלם לה מכיסה הפרטי ללא השתתפות הביטוח הלאומי (שמשלם את שכר העובדת הקבועה, שיצאה לחופשת לידה).

מטפל / עובד זמני מחליף בעת מחלת העובד הקבוע

כשהעובד חולה ולא יכול לבצע את תפקידו בהיותו מטפל בסיעוד, המעסיק צריך עובד חלופי. במצב כזה, כל עוד לזכות העובד יש ימי מחלה שצבר במהלך העסקה, בעת מחלתו ישולם שכרו על ידי המשפחה וחברת הסיעוד (במקרה של גמלה בשירותים) גם יחד (מותנה במילוי מחלה בדוח השעות והצגת אישור רפואי בתוקף).

העובד אינו נגרע מהיתר ההעסקה בזמן מחלתו, גם אם היא ארוכה. יתרה מכך, אם אין לעובד מקום לשהות בו בעת מחלתו, מלבד בית המעסיק, יש לאפשר לו להמשיך ולשהות בחדרו בבית המעסיק גם בעת מחלתו.

לכן לא ניתן לרשום עובד מחליף בהיתר ההעסקה, ובכל העסקת מחליף בעת מחלת העובד הקבוע – שכר המחליף מוטל על המשפחה בלבד. כל עוד לזכות העובד הקבוע נצברו ימי מחלה, למעשה המשפחה משלמת גם את שכר העובד הקבוע שחולה וגם את שכר המחליף, דבר שמעמיס עלויות כבדות על המעסיקים בסיעוד.

מטפל / עובד זמני מחליף בעת נסיעת העובד הקבוע לחו"ל

עם יציאת העובד הקבוע לחופשה בחו"ל, מקבל העובד אשרה מיוחדת הנקראת אינטר ויזה. אשרה זו מאפשרת לגרוע את העובד הקבוע מהיתר ההעסקה במהלך שהייתו בחו"ל, ולרשום במקומו עובד מחליף באופן זמני.

במקרה כזה, הביטוח הלאומי בהחלט משתתף בתשלום שכר העובד המחליף, מאחר והגמלה ממשיכה כרגיל.

מטפל / עובד זמני מחליף בעת חופשת העובד הקבוע בארץ

אם יוצא העובד הקבוע לחופשה בארץ ולא יוצא את גבולות המדינה, לא ניתן לגרוע אותו מהיתר ההעסקה ולרשום מחליף במקומו. המצב דומה מאוד להחלפה במקרה של מחלת העובד.

העובד הקבוע יקבל תשלום עבור ימי החופשה שצבר, הן מהמשפחה והן מחברת הסיעוד, ושכר המחליף ישולם במלואו על ידי המשפחה המעסיקה.

לאחר מציאת עובד מחליף ראוי, מה עליי לעשות?

ראשית יש לעדכן את התאגיד בדבר ההחלפה, ובמידת האפשר לשייך את העובד המחליף להיתר ההעסקה (בתנאים מגבילים המצוינים לעיל). במצב זה, המעסיק יבטח את העובד המחליף בביטוח רפואי, גם אם לתקופה קצרה.

ביטוח זה בא להגן עליך בתור מעסיק, ולחסוך ממך עלויות כבדות במקרה של מחלה או פציעה של המחליפ/ה בעת העסקתו. עם סיום העסקה ניתן לבטל את הביטוח.

לפי הנחיות החוק, גם בהעסקה קצרה על המעסיק לדווח ולשלם לביטוח לאומי. 

העובד המחליף לא צובר ותק, ומרבית התנאים הסוציאליים יחושבו רק לאחר מספר חודשי עבודה. אז למעשה הרכיב היחיד אותו כן צובר העובד המחליף, בהעסקה מעל לחודש, הוא ימי חופשה. ימים אלו ייפדו בכסף בסיום העסקתו. שאר הרכיבים הסוציאליים לא באים לידי ביטוי בהעסקה קצרה.

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטיו/או חשבונאי של עורך דין ו/או רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

עוד כתבות בנושא

לרישום לתאגיד

מלאו את הפרטים הבאים לקבלת סיוע ברישום לתאגיד

יש לכם שאלה?

כתבו לנו וצוות המומחים שלנו יחזיר לכם תשובה בהקדם, ללא עלות!
זמנית השירות אינו זמין.
ניתן לרכוש ייעוצים תחשיביים וגמרי חשבון.