חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מימון מטפל זר: עלות ראלית להעסקת עובד זר

כמה עולה להעסיק עובד זר?

השכר נכון להיום (אפריל 2023) הינו 5571.75 ש"ח ברוטו לפי שכר מינימום למשרה מלאה על פי חוק. בפועל, במקרים לא מעטים, העובדים דורשים שכר גבוה יותר, וזאת ללא שכר עבודה בסופי שבוע וחג שעומד נכון להיום על 380 ש"ח לכל סופ"ש וחג.

דרישת שכר גבוה יותר מצד העובד נובעת מהעובדה כי ההיצע נמוך מהביקוש. העלות החודשית הממוצעת של התשלומים הנוספים והתנאים הסוציאליים, נכון להיום על בסיס שכר מינימום של 5571.75 ש"ח, הינם תוספת של כ- 25% על השכר.

בהנחיות הנוהל ניתן מהשכר הנ"ל לקזז עד כ-25% בעבור כלכלה, ביטוחים, מגורים ועוד – מותנה באזור המגורים.

אבל במציאות, בשל הביקוש הרב וההיצע הנמוך, הניכויים המותרים לרוב לא מיושמים בשטח והמשפחה מקזזת רק חלק מהניכויים המותרים. 

במידה ויש לכם זכאות לחוק סיעוד, ובחרתם בגמלה בשירותים ולא בכסף, לעובד/ת שלכם יש למעשה שני מעסיקים – המשפחה וחברת הסיעוד. חברת הסיעוד משתתפת בתשלום עבור התנאים הסוציאליים על חלקה בהעסקה, לפי השעות במסגרת חוק סיעוד.

אם בחרתם בגמלה בכסף, הכספים עבור שכר העובד (כולל התנאים הסוציאליים בחישוב יחסי) ייכנסו ישירות לחשבון הבנק של בעל ההיתר מדי חודש.

פדיון ימי חופשה

חשוב לדעת כי אין לשלם לעובד/ת או למטפל/ת פדיון ימי חופשה במתווה חודשי בתוך השכר, או מדי שנה, אלא רק בתשלום מרוכז בסיום יחסי עובד-מעביד. מעסיק אשר יישלם פדיון ימי חופשה במהלך העסקה ולא בסופה, מסתכן ועלול לשלם כפול במקרה של תביעה, מאחר וזה מנוגד לתכלית החוק.

בין אם יממש העובד או יפדה בכסף בסיום העסקה, החישוב דומה: ב-5 שנים הראשונות הזכאות היא ל-14 ימי חופשה בפדיון של 222.87 ש"ח ליום (לפי שכר חודשי של 5571.75 ש"ח) – סה"כ 3120.18 ש"ח שהם 260 ש"ח לחודש.

דמי הבראה

בתום השנה הראשונה הזכאות היא ל-5 ימי הבראה בשווי של 418 ש"ח ליום – סה"כ 2090 ש"ח שהם 174.1 ש"ח לחודש. חשוב לדעת כי הבראה הוא הרכיב היחידי אותו ניתן לשלם במתווה חודשי לעובד.

עבודה בסופי שבוע

התשלום בעבור עבודה בסופ"ש הינה 380 ש"ח ליום כפול 4.3 שבועות בחודש, סה"כ 1,634 ש"ח לחודש בממוצע. נהוג לתת לעובד מקדמות לשכר מדי שבוע – 100 ש"ח אשר הינם חלק מהשכר ולא תוספת לו.

עבודה בימי חג

התשלום עבור ימי חג זהה לעבודה בשבת: 380 ש"ח כפול 9 ימי חג – סה"כ 3,420 ש"ח שהם 285 ש"ח לחודש.

הפרשות לפנסיה ופיצויים מצד המעסיק

כיום חובה להפריש 6.5% מהשכר בעבור פנסיה ו-6% בעבור רכיב הפיצויים בגמל; כלומר 12.5% משכר הברוטו – 696.375 ש"ח מדי חודש.

ביטוח לאומי

2% מהשכר – 111.432 ש"ח (מתוך שכר המינימום לפי 5571.75) לדוגמה: מי שמשלם לעובד הזר באופן פרטי שכר בסך 3,000 ש"ח בחודש – חייב בדיווח ובתשלום דמי ביטוח בשיעור 2% מהשכר המשולם לעובד: 2%X3,000 = 60 , כלומר צריך לדווח ולשלם 60 ש"ח בחודש.

ביטוח בריאות

תלוי בגובה התשלום בעבור הביטוח, נהוג לקזז משכר העובד מחצית מהסכום עד לתקרה של 159.45 ש"ח.

עובד מחליף – בדרך כלל גובה שכר גבוה יותר מהעובד הקבוע; נתון לשינויים.

דמי מחלת עובד

לפי חוק, עובד זר זכאי לדמי מחלה של 1.5 ימים בחודש. התשלום בעבור ימי המחלה הוא החל מהיום השני למחלה, וכתנאי להצגת אישור רפואי. בעבור ימי המחלה השני והשלישי הם זכאים לקבל 50% מסך שכרם היומי.

בעבור כל אחד מימי המחלה הבאים – 100% עד לתקרה של 90 יום (מותנה בוותק).

בנוסף יש לשלם דמי תאגיד חודשיים בסך 70 ש"ח מדי חודש, וזאת יחד עם 2,000 ש"ח דמי השמה חד פעמיים.

לסיכום

בשל המציאות בה הביקוש עולה על ההיצע, נוצר מצב בו העובדים מכתיבים בפועל את דרישותיהם לקבל שכר גבוה יותר שלעיתים מסתכם ב-6,500-7,000 ש"ח נטו (כולל עבודה בשבת ). לשכר זה כמובן שיש להוסיף גם את התנאים הסוציאליים – תוספת של 25% לדמי חופשה, חגים, הבראה, מחלה, גמל ופיצויים.

תשלומים נוספים: עלות היתר העסקה מוטלת על המעסיק ואינה מקוזזת משכר העובד, ועומדת כיום על 340 ש"ח. ייתכן ותצטרכו לערוך מבחן הערכת תלות, כשהאגרה כיום הינה 330 ש"ח. בעבור חידוש הוויזה שיפוג תוקפה תצטרכו לשלם 195 ש"ח. בנוסף ישנם דמי תאגיד כפי שצוין לעיל.

נזכיר כי ניתן לבחור בגמלה בכסף ישירות לחשבון הבנק, או לחלופין גמלה בשירותים דרך חברת סיעוד המעסיקה את העובד/ת. חברת הסיעוד נוטלת חלק בתשלום גם בעת מחלת העובד או נסיעתו לחו"ל, ומשתתפת בתשלום התנאים הסוציאליים.

מכיוון שעלויות ההעסקה בדרך כלל עולות משנה לשנה, בשל סיבות כאלה ואחרות, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ פיננסי מקצועי טרם קבלת ההחלטה. עליכם לוודא מראש שיש לכם את מקורות המימון הדרושים להעסקה של מטפל סיעודי בבית, כמו גם עלויות נלוות נוספות שכנראה יתווספו על הדרך. עם זאת חשוב לזכור שעלות העסקת מטפל סיעודי זר עדיין תהיה נמוכה יותר בהשוואה לטיפול סיעודי בבית אבות.

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטיו/או חשבונאי של עורך דין ו/או רואה חשבון והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

עוד כתבות בנושא

לרישום לתאגיד

מלאו את הפרטים הבאים לקבלת סיוע ברישום לתאגיד

יש לכם שאלה?

כתבו לנו וצוות המומחים שלנו יחזיר לכם תשובה בהקדם, ללא עלות!
זמנית השירות אינו זמין.
ניתן לרכוש ייעוצים תחשיביים וגמרי חשבון.